Selecteer een pagina

Ik zie in de praktijk veel mensen met hoofdpijn waarvan spanningshoofdpijn de meestvoorkomende vorm is, gevolgd door migraine. De meeste mensen weten aan welke vorm van hoofdpijn ze lijden maar geraken desondanks niet van hun klachten af.

In deze blog hebben we het over spanningshoofdpijn en wat je hier zelf aan kan doen.

Hoe voelt het?

Spanningshoofdpijn is een drukkende knellende pijn aan beide kanten van het hoofd, vaak omschreven als een band rond het hoofd. Het wordt niet altijd door spanning veroorzaakt maar de pijn kan wel toenemen door spanning. Andere uitlokkende factoren zijn: een verkeerde houding, slecht slapen, vermoeidheid, honger, hormonale schommelingen…

Bovendien, en niet onbelangrijk, ervaren veel mensen deze vorm van hoofdpijn in aanloop van  of tijdens een burn-out.

Dikwijls voelen mensen met spanningshoofdpijn ook spanning en/of pijn in nek, spieren van de schedel, aangezicht en kaken. Het kan heel vervelend zijn maar is op zich niet ernstig. Meestal doet de persoon in kwestie gewoon verder met zijn dagelijkse bezigheden.

Bij veel mensen is spanningshoofdpijn een stresssignaal en kan het een teken zijn van het lichaam dat een beetje rust welkom is.

Wat kan ik zelf doen?

==> Algemene zaken waar iedereen voordelen uit put:

  • beweeg elke dag 30 minuten in buitenlucht
  • rust voldoende
  • gezonde voeding: vers, gevarieerd en kleurrijk
  • hydrateer voldoende
  • sla geen maaltijden over
  • zorg voor een goede houding
  • ontspan op tijd en stond
  • ontscherm

==> 7 specifieke oefeningen/technieken:

1. Ontspan de kauwspieren

    • de Temporalis spier is de spier rond en boven het oor. Als je zacht met de vingers palpeert, kan je ze voelen opspannen door enkele keren de kaken op elkaar te klemmen en terug los te laten. Als je ze gelocaliseerd hebt, maak daar dan circulerende bewegingen totdat ontspanning optreedt.
    • de Masseter spier is de sterkste kauwspier en bevindt zich van aan het oor tot aan de hoeken van de onderkaak. Maak een beweging met twee vingen van voor de gehoorgang naar beneden tot aan de hoek van de onderkaak.
    • open en sluit de mond enkele keren en beweeg de onderkaak een keertje naar links en rechts.
    • trek gekke bekken 🙂

2. Zorg voor een betere doorbloeding van de nek- en schouderspieren

    • ga zitten met een rechte rug en beweeg één oor naar de schouder aan dezelfde kant, voel de stretch in de spier aan de zijkant van jouw nek en blijf daar tot je voelt dat ze wat ontspant. Doe dan de andere kant.
    • masseer de Trapezius spier zelf of nog beter, vraag het aan een huisgenoot
    • neem een warm bad of leg iets warms op de schouders en nek
    • trek de schoudergordel open door de handen achter de rug in elkaar te vouwen en het borstbeen naar voor en boven te brengen. Dit opent jouw borst en schoudergordel voor een betere doorbloeding.

3. ‘Actieve spierontspanning’

Bij actieve spierontspanning span je bepaalde spieren heel actief aan om ze daarna te laten ontspannen. We doen dat met de nek- en schouderspieren door onze schouders op te trekken tot aan onze oren en dan los te laten. Herhaal dat enkele keren.

4. Masseer de ‘knobbels’ achter de oren

Want dat is een belangrijke plaats waar 2 schedelbotten samenkomen. In het kleine gaatje dat daardoor gevormd wordt, lopen 3 zenuwen en de vene voor de terugvloei van de hersenen. Geef die zone wat extra liefde en die belangrijke structuren kunnen beter hun werk doen. Lukt het niet om daar ontspanning te brengen, kom eens langs!

5. Ga wandelen!

Beweging in frisse lucht die ontspanning brengt: 3 vliegen in 1 klap! In deze blog vind je een waardevolle tip om tijdens het wandelen instant te ontspannen. 

6. Ademhalingsbewustzijn

Adem diep uit via de mond, adem daarna diep in via de neus, hou enkele tellen vast en adem dan langzaam en volledig uit door de mond. Herhaal 8 keer.

7. Ontscherm

Bij pc werk zijn onze armen naar voor gericht om te tokkelen waardoor er spanning komt om de schoudergordel en de Trapezius spier. Als we op de smartphone of tablet zitten te staren kijken we continu naar beneden waardoor diezelfde spier op rek staat. Bovendien kan het scherm belastend zijn voor de ogen. Ga naar buiten, staar in de verste en geef je ogen rust.

Heb jij hier hulp bij nodig?

Lukt het je niet om de spieren van de nek, schouders, schedel, aangezicht of kaakgewricht blijvend te ontspannen? Dat is niet erg, soms is er een onderliggende oorzaak en geraak je er simpelweg zelf niet bij… Cranio-sacraal therapie en/of osteopathie kan een oplossing bieden.

Voel je vrij om een afspraak te maken. Dan bekijken we samen of we de oorzaak kunnen bepalen en het probleem bij de wortel kunnen aanpakken.

Als je iemand kent die mogelijks wat aan deze informatie heeft, aarzel niet om deze blog met hen te delen! Wie weet maak je een groot verschil in die persoon zijn of haar welbevinden 🙂