Barbara De Lange
  • Osteopathie
  • • Cranio-Sacraal Therapie
  • • Emotionele Ontspanning
BARBARA DE LANGE Osteopathie & Cranio-Sacraal Therapie

Indicaties > Burn-out en andere energietekorten

Waarom cranio-sacraal therapie?

1. Evenwicht emotioneel/rationeel brein
In ons huidig maatschappelijk klimaat ligt de nadruk op presteren en ga je zo nu en dan eens over je grenzen. Je weet niet meer wat jij wilt, wat jij kan en wat jij nodig hebt. Je draait op ‘automatische piloot’. Je moet, en als je niet kan volgen dan word je geplaagd door een hoop schuldgevoelens wat dan weer drukt op je eigenwaarde. Stresssymptomen steken de kop op: verteringsklachten, slecht slapen, vermoeidheid, verminderde immuniteit, prikkelbaarheid, hoofdpijn… Ons emotionele brein negeren en het rationele brein het woord laten voeren maakt ons ziek. Je raakt emotioneel in de knoop en bent de figuurlijke weg kwijt. Ons rationele brein negeren en onze emoties laten zegevieren is misschien ook niet altijd gepast, we zouden wel eens domme dingen kunnen doen... We voelen ons het best wanneer beide in balans zijn. Dit zou van nature het geval zijn tot de leeftijd van 5 tot 6 jaar. Nadien bepalen de ouders, de omgeving en omstandigheden hoe het evenwicht verder zal evalueren. Heb je een goed evenwicht dan voel je je prima, heb je geen goed evenwicht dan merk je dat aan jouw humeur, jouw gezondheid en jouw prestaties. 
    • Het goede nieuws is dat het evenwicht kan hersteld worden. In vele gevallen is het vaak eenvoudiger en doeltreffender om via lichaamstherapieën (zoals CST) te werken dan via geneesmiddelen of cognitieve therapieën. 
2. ‘Stress-as’ 
Je hormonen spelen een belangrijke rol in de energiehuishouding. Het systeem wordt bestuurd door de hypofyse en hypothalamus in jouw emotioneel brein. De bijnier, schildklier en geslachtsorganen zijn de uitvoerders. Vooral de bijnier is in dit verhaal belangrijk gezien het ‘stresshormoon’ adrenaline en de ‘antistresshormonen’ cortisol en DHEA hier geproduceerd worden. Bij stress wordt adrenaline vrijgemaakt voor de vecht- of vluchtreactie. Om de stressreactie te compenseren wordt er cortisol en DHEA geproduceerd. Deze stress-antistressreactie (fase 1) is deel gaan uitmaken van het dagelijkse leven. Je bent al te laat en komt terecht in een file, je krijgt een lastig telefoontje, je moet op het laatste moment een presentatie voorbereiden… De bijnieren hebben echter af en toe wat rust nodig anders raken ze moe en ‘overleef’ je op adrenaline (fase 2). Je bent prikkelbaar, moe, je hebt stemmingsschommelingen, gaat iets meer snoepen en krijgt overgewicht. Als dit te lang duurt volgt er volledige uitputting (fase 3). Een burn-out. Je bent doodmoe. De bijnier is uitgeput maar ook de reserves van andere lichaamssystemen zoals het hormoonstelsel, het zenuwstelsel en het immuunsysteem zijn op. Je krijgt allerlei ontstekingen, je ontwikkelt een auto-immuunziekte, je hebt geen concentratie meer…
    • De frequentie en kracht van het cranio-sacrale ritme toont aan in welke fase je zit. Het doel van de behandeling is het stimuleren van frequentie en kracht zodat het ritme weer normaal wordt. 
    • Door technieken van compressie en decompressie worden bepaalde drukpunten op de schedel en op andere delen van het lichaam bewerkt. Door deze manipulaties beïnvloeden we de hypothalamus en hypofyse zodat ze opnieuw optimaal kunnen functioneren. En als de bestuurders optimaal functioneren, dan volgen de uitvoerders ook. 
    • Ook de bloedafvoer en –aanvoer van en naar de hersenen wordt gestimuleerd zodat de hormonen beter door de bloedbaan circuleren. Er wordt dus gewerkt op het centrale zenuwstelsel, het hormonale systeem en op verschillende organen.
3. Homeostase en zelf-genezend vermogen van het lichaam
Jouw lichaam is in staat zichzelf te herstellen. Kijk maar wat er gebeurt als je in je vinger snijdt, als je een verkoudheid hebt, als je na een drukke periode even bijkomt door een deugddoende vakantie… Het herstelmechanisme heeft natuurlijk energie nodig om terug te keren naar een ‘normale toestand’. Als er te vaak beroep gedaan wordt op het herstelmechanisme of als het langdurig zwaar wordt belast, dan zal het na verloop van tijd niet meer optimaal werken. Op het einde kan zelfs de kleinste prikkel ervoor zorgen dat het herstelmechanisme zo uitgeput is dat het niet meer reageert. Je bent emotioneel, fysiek en neurologisch overbelast. 
    • Cranio-sacraal therapie brengt het herstelmechanisme opnieuw op gang, versterkt het en stuurt het zodat het lichaam zichzelf kan terugbrengen naar homeostase. Dat gebeurt door het ‘stilleggen’ van het ritme. Zo wordt het lichaam in een diepe staat van ontspanning gebracht zodat het lichaam zijn werk kan doen om vanbinnen opnieuw alles in evenwicht te brengen. 
    • Een ‘ritme-stop’ gebeurt ook soms spontaan, zoals op het einde van een yogasessie of als je iets doet dat je volledig tot rust brengt. Het is echter heel heilzaam om een gestuurde ‘ritme-stop’ te ondergaan. Op dat moment is de productie en de resorptie van hersenvocht volledig in evenwicht en kan je lichaam ‘resetten’.

Zelfzorg

  • Je energietekorten aanpakken houdt in dat je goed voor jezelf zorgt. Belangrijk hierbij zijn jouw darmen. Het is van belang dat er een evenwicht is tussen goede en slechte bacteriën en dat jouw darmwand intact is. Ik kan hier eindeloos over doorgaan maar dat past misschien wel in een ander hoofdstuk. Een paar tips: doe af en toe een kuur met probiotica, eet geen zaken die je bloedsuiker snel doen stijgen, geen granen (zeker geen tarwe, liefst geen gluten), geen dierlijke melk, geen suiker noch cafeïne. Door deze zaken te schrappen belast je de bijnier minder, kan de darmwand herstellen en zijn er minder immuunreacties op substanties die door de darmwand geglipt zijn. Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om deze veranderingen door te voeren. Ik kan enkel doorgeven dat deze zaken belangrijk zijn. Je bent vrij in de keuzes die je maakt.
Een aantal boeken die deze zaken goed beschrijven zijn: 
    • Homo Energeticus van Dr. Aelbrecht 
    • Broodbuik van William Davis
    • Lifestyle Interventions for Finding and Treating the Root Cause of Hashimoto's Thyroiditis van Izabella Wentz
  • Verder is het ook belangrijk om je te laten begeleiden door een coach. Jullie kijken samen naar waar het schoentje knelt en welke veranderingen er kunnen doorgevoerd worden, op professioneel vlak en op persoonlijk vlak.
  • Het is ook aangeraden om je bloedwaarden te laten onderzoeken om te zien of er ergens tekorten zijn. Indien nodig kan je die dan aanvullen met voedingssupplementen.
  • Zorg dragen voor jezelf betekent dat je ook dient te bewegen en ontspannen. Shambho Body & Mind  aan de Watersportbaan in Gent biedt een gevarieerd aanbod aan lessen yoga, pilates, qi gong,… in een aangenaam kader en met de mogelijkheid om na te genieten in sauna en/of hammam. Een andere mogelijkheid is natuurlijk individuele yoga of relaxatie. Soms vinden mensen de stap naar groepslessen te groot en beginnen ze liever één op één, of hebben ze andere redenen om individueel te starten. Weet dat die mogelijkheid bestaat. Kijk maar onder ‘wat doe ik?’.  
Iedereen is welkom in de praktijk
  • Volwassenen
  • Kinderen
  • Baby's

Contact

0495 25 25 08

Zuiderlaan 1-3
9000 Gent
Klik hier voor de ligging

Landegemdorp 5
9850 Nevele
Klik hier voor de ligging


Ga naar het
contactformulier

Facebook


"The processes of life must be kept in motion" Philosophy of Osteopathy